top of page

Hat Kulcsfontosságú Teljesítménymutató (KPI):

Ebben a cikkben hat kulcsfontosságú teljesítménymutatót (KPI) fogunk megvitatni, amelyek segítenek átvenni az irányítást vállalkozása felett, és biztosítják, hogy jó úton haladjon a céljainak elérése felé. A témában a Boost Budapest csoport tartott oktatást is, ennek anyaga megtekinthető a YouTub-on:

A találkozóról készült blog posztot itt lehet elérni: A Boost Budapest csoport 7. találkozója


Először tisztázzuk, mik azok a KPI-k. A KPI egy olyan mérőszám, amely méri az előrehaladást egy adott cél vagy eredmény felé. Gondoljon rá úgy, mint autója műszerfalára – az üzemanyagszint-mérő, a guminyomás és a motorhőmérséklet mind betekintést nyújtanak járműve teljesítményébe. Ugyanígy a KPI-k használata lehetővé teszi, hogy világosan megértse vállalkozása helyzetét és azt, hogy jó irányba halad-e.

Fontos megjegyezni, hogy mielőtt bevezetné a KPI-ket, legyen tisztában a céljaival. Határozzon meg olyan mutatókat, amelyeknek konkrét célja van, és kerülje a lényegtelen dolgok mérését. Miután a KPI-k a helyükre kerültek, olyan előnyökkel járhatnak, mint például betekintést nyerhet jelenlegi pozíciójába, összehasonlíthatja az előrehaladást a múltbeli teljesítménnyel, megjósolhatja a jövőbeli eredményeket, és elszámoltathatja csapatát.



Az első lépés az üzleti céljainak eléréséhez az, hogy világosan megértse az úticélt. Ez azt jelenti, hogy konkrét célokat kell meghatározni, például X darab étkezőasztalt eladni egy meghatározott időszakban, vagy a bevétel növelését a vállalkozás egy bizonyos területén. Egyértelmű a cél, viszont nehéz lesz mérni az előrehaladást, és meghatározni, hogy jó úton halad-e.

A kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI-k) olyan hatékony eszközök, amelyek segíthetnek elérni ezeket a célokat azáltal, hogy világos képet adnak jelenlegi pozíciójáról, összehasonlítják az előrehaladást a múltbeli teljesítménnyel, és a múltbeli adatok alapján megjósolják a jövőbeli eredményeket. Használhatók arra is, hogy motiválják és felelősségre vonják a csapatot a teljesítményükért. Például az egy művezetőnkénti bruttó profit nyomon követésével azonosíthatja, hogy mely csapattagok termelik a legsikeresebben a nyereséget vállalata számára.

A KPI-k azt is egyértelművé teszik, hogy hová kell összpontosítania az erőit az üzletében. Ahelyett, hogy csak a bankszámláját figyelné, és túlterheltnek érezné magát, a KPI-k segíthetnek meghatározni azokat a területeket, amelyeken javítani kell. Összességében a KPI-k nélkülözhetetlenek minden sikerre törekvő vállalkozás számára.

Az első, kulcsfontosságú teljesítménymutató (KPI), amelyet nyomon követhet, a hetente generált leadek száma. Ide tartoznak a hívások, az internetes űrlapok beküldése és a közösségi médiából származó leadek. Fontos, hogy rendelkezzen egy rendszerrel, mint pl. CRM vagy táblázatkezelő, melynek segítségével heti rendszerességgel nyomon követheti ezt a számot. A Boost Budapest csoport tagjai számára az "Erőforrások" menüben elérhető ingyenesen erre egy Excel vagy Google Sheets dokumentum. Ne feledje, hogy ennek a KPI-nek a jelentősége nem biztos, hogy azonnal nyilvánvaló, de idővel lényeges minták jelennek meg, ahogy folytatja a nyomon követést.


A második, nyomon követendő, kulcsfontosságú teljesítménymutató (KPI) az adott héten megkötött üzletek száma. Az adásvétel ebben az összefüggésben aláírt szerződésnek minősül. Ne feledje, hogy az eladott munkák, megkötött üzletek száma nem feltétlenül arányos az ugyanazon a héten kapott leadek számával, mivel az előző hetekből származó leadek is hozzájárulhatnak az eladásokhoz. Ennek a KPI-nek a nyomon követéséhez hozzon létre egy táblázatot vagy használjon valamilyen vizuális megjelenítést, amely megjeleníti az egy héten kapott leadek számát és az ugyanebben az időszakban megkötött üzletek számát. Fontos megjegyezni, hogy az egy héten megkötött üzletek száma nem feltétlenül egyezik meg az ugyanazon a héten kapott leadek számával.

A harmadik, nyomon követendő, kulcsfontosságú teljesítménymutató (KPI) az értékesítésekből származó teljes bevétel. Ez azt jelenti, hogy nemcsak az eladások számát kell nyomon követni, hanem az eladások teljes dollárértékét is. Például, ha egy hét alatt megkötött egy üzletet 100 000 Ft-ért, és egy másik üzletet 180 000 Ft-ért, az eladásokból származó teljes bevétel 280 000 Ft lenne. Fontos nyomon követni ezt a KPI-t, mert világos képet ad arról, hogy vállalkozása mekkora bevételt termel, és segít megalapozott döntéseket hozni pénzügyeivel kapcsolatban.

A negyedik, nyomon követendő, kulcsfontosságú teljesítménymutató (KPI) az átlagos munkaméret. A vállalkozás által elvégzett munka átlagos méretének megértése segíthet fontos döntések meghozatalában a jövőben. Ennek a KPI-nek a kiszámításához egyszerűen vegye a hét teljes értékesítési dollárját, és ossza el az azon a héten eladott munkák számával. Ez megadja az átlagos munkaméretet, amely hasznos lehet a bevételek előrejelzésében, a jövőbeli projektek előrejelzésében és annak meghatározásában, hogy mely típusú munkákat részesítse előnyben. Fontos megjegyezni, hogy az átlagos munkaméret a vállalkozás által végzett munka típusától függően ingadozhat, de ennek következetes nyomon követése segítheti a megalapozott döntések meghozatalában.


Az ötödik KPI az átlagos bruttó profit a héten. Fontos nyomon követni, mert segít kimutatni projektjei jövedelmezőségét. Az átlagos bruttó nyereség kiszámításához nyomon kell követnie az egyes projektek anyag-, munkaerő- és rezsiköltségét, és le kell vonnia a bevételből. Például, ha négy projektet hajtott végre a múlt héten, és azok bruttó nyeresége 53 000, 40 000, 62 000 és 50 000 forint volt, akkor az átlagos bruttó nyereség kiszámításához össze kell adni az összes projekt bruttó nyereségét, és el kell osztani a projektek számával. Ebben a példában az átlagos bruttó nyereség (53 000 Ft + 40 000 Ft + 62 000 Ft + 50 000 Ft) osztva 4 projektre = 51 250 Ft. Fontos, hogy kitűzzön egy célt az átlagos bruttó nyereség mértékére, és törekedjen annak elérésére.

Az utolsó kulcsfontosságú teljesítmény-mutató (KPI), amelynek nyomon követését javaslom, a hetente megtakarított készpénz összege. Fontos, hogy először fizesse ki magát, és képezzen tartalékot a jövőre nézve. Ennek eléréséhez állítson be heti célt a megtakarítani kívánt készpénz összegére, például heti 50 000 forint. Kövesse nyomon az üzletbe beérkező pénzt, és vonja le a beszerzett áruk költségeit és az általános költségeket, beleértve a tulajdonos fizetését is. Ezzel kiszámíthatja, hogy mennyi készpénzt spórolt meg a héten. Készpénztartalékot képezni fontos, mert a készpénz elengedhetetlen a vállalkozás működéséhez és növekedéséhez.

Ez a hat KPI fontos, mert javítja a vállalkozás általános teljesítményét, ha következetes figyelmet fordítanak rá. Ezen KPI-k nyomon követésével növelheti a potenciális ügyfelek számát, az eladásokat és az értékesítési dollárokat, növelheti az átlagos munkaméretet, és növelheti a bruttó profitot, miközben pénzt takarít meg.

Vállalkozása fejlesztése érdekében elengedhetetlen a kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI) nyomon követése. Ezek a KPI-k betekintést nyújtanak vállalkozása jelenlegi állapotába, és segítik a megalapozott döntések meghozatalában. Sok cégtulajdonos nehezen talál időt és energiát ezeknek a mutatóknak a követésére. A KPI-k követése azonban a sikeres üzlettulajdonos alapvető érdeke. Ha minden héten időt szán vállalkozása jelenlegi állapotának megtervezésére és felmérésére, azonosíthatja azokat a területeket, amelyeken fejlesztésre van szükség, és ennek megfelelően hozhat döntéseket. Ezek a KPI-k segítenek megérteni, hol van, hol szeretne lenni, és milyen lépéseket kell tennie az eléréséhez.


A témában való további ismeretek megszerzése érdekében javasoljuk, hogy csatlakozzon a Boost Budapesthez, és tudjon meg többet a KPI-kről. A Boost Budapest mottója az élethosszig tartó tanulás.


Mi. Együtt. Fejlődünk.


107 views0 comments
bottom of page