top of page
Szerző képeKecskés Brigitta

A marketing Bibliája a Kék Óceán Stratégia-ajánló

A Kék Óceán Stratégia, melyet W. Chan Kim és Renée Mauborgne írt, aki úttörő módszert kínál egy sikeres és jövedelmező vállalkozás létrehozására és fenntartására.


A könyv megkérdőjelezi a telített piacokon való versenyzés hagyományos bölcsességét, ezáltal arra ösztönözve a vállalkozásokat, hogy fedezzenek fel kiaknázatlan piacokat és teremtsenek új lehetőségeket. A szerzők bemutatnak különböző stratégiákat és eszközöket, annak érdekében, hogy segítsenek a vállalkozásoknak egyedi pozíciót betölteni piacon. Ügyfélszegmensek azonosítása: Bár a Kék Óceán Stratégia nem összpontosít kifejezetten az ügyfélszegmensek azonosítására és célzására, azonban maga a fogalom alapvetően részét képezi a Kék Óceán Stratégiának. Az ügyfelek igényeinek, preferenciáinak megértésével és újradefiniálásával a vállalkozások olyan új piaci területeket hozhatnak létre, ahol minimális versennyel ki tudnak tűnni a tömegből.


1. Az ügyfelek igényeinek újragondolása:

A könyv arra ösztönzi a vállalkozásokat, hogy a lássanak túl a meglévő ügyfeleken, ássanak mélyebbre és értelmezzék újra a számukra nyújtott értéket, üzeneteket. Ezáltal rábukkanhatnak kevésbé elégedett szegmensekre is. Ezeket az ügyfeleket érdemes egyedi ajánlattal megkeresni.

2. Vásárlói hasznossági térkép:

A könyv bemutat egy úgynevezett vásárlói térképet, amely segít a vállalkozásoknak azonosítani az ügyfélélmény kulcsfontosságú szakaszait, továbbá segítséget nyújt a térkép kiértékelésében, illetőleg hasznos tanácsokat is ad minden érintett szakaszban. Ez az eszköz lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy azonosítsák a fejlesztendő területeket, és azok megoldásait.

3. Még nem ügyfeleink:

A Kék Óceán Stratégia azt is hangsúlyozza, hogy figyelmet kell fordítani azokra is, akik jelenleg még nem tartoznak az ügyfélkörünkbe. Ha erre a szegmensre nagyobb fókuszt helyezünk és megértjük az ő működésüket, gondolkodásukat, akkor rátalálhtunk egy olyan kiaknázatlan ügyfélkörre, akikkel eddig nem is volt kapcsolatunk.

4. Értékinnováció:

A könyv központi témája, az értékinnováció. Célja, hogy kiváló értéket tudjon biztosítani az ügyfeleknek elérhető, ügyfélbarát áron. Az értékinnováció folyamatában a vállalkozásoknak célzottan kell megközelíteniük a potenciális ügyfélört, hiszen ők fogják tudni érdemben értékelni a termék, vagy szolgáltatás egyediségét.

5. Stratégiai összpontosítás a keresletteremtésre:

A Kék Óceán Stratégia a kínálati versenytől a keresletteremtés felé irányítja a figyelmet. Az ügyfélszegmensek megértésével és megfelelő célzásával a vállalkozások új ügyfélkört teremthetnek, növelhetik a bevételüket ahelyett, hogy csak a meglévő piacon versenyeznek. Összefoglalva, bár a Kék Óceán Stratégia nem összpontosít kifejezetten az szegmensek azonosítására és célzására, ehelyett inkább különböző ügyfélcsoportok igényeinek és preferenciáinak megértését és kielégítését szorgalmazza. A kiaknázatlan, vagy alulteljesítő szegmensek feltárásával és azok egyedi igényeinek kielégítésével a vállalkozások új piaci területeket hozhatnak létre és kivételes értéket tudnak adni ügyfeleik részére.


Fő tanulságok:

Vörös Óceán vs. Kék Óceán: A szerzők kétféle piactípust különböztetnek meg - a vörös és a kék óceánokat. A vörös óceánok a meglévő piaci helyeket képviselik, ahol a verseny heves, és a vállalkozásoknak nehéz kitűnni a tömegből. A kék óceánok viszont az új piaci helyeket jelentik, ahol kevés, vagy egyáltalán nincs verseny, és a vállalkozások egyedi értéket teremthetnek az ügyfelek számára.

Értékinnováció: A könyv központi fogalma az "értékinnováció", amely a differenciálódás és az alacsony költség egyidejű jelenléte. Ez az elv lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy új igényeket teremtsenek azáltal, hogy a termékük, vagy szolgáltatásuk kiemelkedő minőséget képvisel. Tehát ezek a vállakozások az általuk nyújtott minőséggel teszik jelentéktelenné a versenytársaikat.

Stratégiai vászon: A stratégiai vászon egy vizuális eszköz, amely segít a vállalkozásoknak megérteni iparáguk jelenlegi helyzetét és felismerni a kék óceán létrehozásának lehetőségeit. A verseny kulcsfontosságú tényezőit az vízszintes tengelyen, az ajánlat szintjeit pedig a függőleges tengelyen ábrázolva a vállalkozások láthatják, mennyire hasonlítanak versenytársaikra, és hogy holvannak innovációs lehetőségek. Ebben egy négy lépéses keretrendszer segít: A keretrendszer szerint a vállalatoknak négy lépésre kell összpontosítaniuk a kék óceán létrehozása érdekében:

1. megszüntetni azokat a tényezőket, amelyeket az iparág természetesnek vesz, de már nem relevánsak,

2. csökkenteni a tényezőket az iparági átlag alá,

3. emelni a tényezőket az iparági átlag fölé, és

4. új tényezőket létrehozni, amelyeket az iparág még soha nem kínált.


Az Eltávolít-Csökkent-Emel-Létrehoz (ERRC) Rács: Az ERRC rács egy olyan eszköz, amely segít a vállalkozásoknak rendszerszerűen alkalmazni a négy lépéses keretrendszert. Segít abban, hogy átláthatóvá váljon, mely tényezőket kell megszüntetni, csökkenteni, emelni, vagy létrekell hozni a versenytől való elszakadáshoz.

Lehetséges lépések a vállalatok számára a könyv tanácsainak követéséhez: Értékelje a jelenlegi helyzetet: Elemezze vállalata helyzetét a piacon, figyelembe véve a versenyt, az értékajánlatokat és az ügyfelek igényeit. Értsék meg az iparágban a versenyt hajtó kulcsfontosságú tényezőket. Azonosítsa a lehetőségeket: A stratégiai vászon és a négy lépéses keretrendszer segítségével azonosítsa a potenciális kék óceán lehetőségeket úgy, hogy újragondolja az ügyfelek számára nyújtott értéket, eltávolítja a felesleges tényezőket, csökkenti a költségeket, növeli a minőséget, és olyan új tényezőket hoz létre, amelyek megkülönböztetik Önt a versenytársaktól. Tesztelés és validálás: Tesztelje az új értékajánlatot a potenciális ügyfelekkel, hogy bizonyosodjon meg arról, hogy összhangban van-e az igényeikkel és preferenciáikkal. Ez magában foglalhat piackutatást, felméréseket, vagy pilotprojekteket. Fejleszteni egy kék óceán stratégiát: Készítsen részletes tervet a kék óceán stratégia végrehajtására, ideértve az új termékfejlesztést, a marketinget, az árazást és az értékesítési csatornákat. Biztosítsa, hogy az egész szerve

zet összhangban van az új iránnyal és vízióval. Végrehajtás és figyelemmel kísérés: Vágjo bele a kék óceán stratégiába és figyelje folyamatosan annak sikereségét, szükség szerint alkalmazkodva az esetleges változásokhoz, egyediségekhez. Kövesse a javasolt mutatókat, értékelje az eredményeket és fejlődjön! Ezektől áli sikeressé!


Összefoglalva, a Kék Óceán Stratégia meggyőző és innovatív útmutató a vállalkozások számára, azoknak, akik szeretnének elszakadni a piaci versenytől, és új szegmensek meghódítására törekednek. Értékes eszközöket és keretrendszereket kínál, amelyek segítenek a vállalkozásoknak azonosítani a lehetőségeket, egyedi értékredszert, ismertőjegyet kifejleszteni és sikeres kék óceán stratégiát végrehajtani. Ez a könyv kötelező olvasmány a vállalati vezetők, vállalkozók és stratégák számára, akik a mai dinamikus piactéren versenyelőnyt szeretnének szerezni.


A Boost Hungary arra törekszik, hogy a lehető legszélesebb információkkal tudja bővíteni tagjai tudását. A fejlődés és fejlesztés különösen fontos az üzleti életben, hiszen a piac és a világ is folyamatosan változik körülöttünk, ezért nekünk is fel kell vennünk a fordulatszámot!


Forrás és információk:

Kék Óceán Stratégia Szerzők: W. Chan Kim és Renée Mauborgne Kiadás éve: 2005

Ha érdekes számodra a téma, és szívesen elolvasnád a könyvet, akkor itt találod meg: https://www.libri.hu/konyv/w_chan_kim.kek-ocean-strategia.html?fbclid=IwAR2wXWKGEQEzOAnXSWU1tRCOXOJ94LJ_JEVFuxZUtS0gFBtyvuJuud0u2Rk

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page