Amikor elindítunk egy új vállalkozást, az egyik legfontosabb kérdés, amivel foglalkoznunk kell, az az árképzés. Az árak megállapítása kritikus lépés, hiszen ez határozza meg, hogy mennyi pénzt tudunk keresni, és hogy mennyire leszünk versenyképesek a piacon. Azonban, ha új vállalkozóként bizonytalanok vagyunk az árakkal kapcsolatban, gyakran felmerül a kérdés, hogy szükséges-e csökkenteni az árainkat ahhoz, hogy munkához jussunk és kiépítsük az ügyfélbázisunkat.
Az első és legfontosabb dolog, amit ilyenkor át kell gondolni és meg kell érteni, hogy ha alacsony árakat határozunk meg, akkor azzal precedenst teremtünk. Az ügyfelek hozzászoknak az alacsony árakhoz, és a jövőben is ugyanezt várjak majd el. Emiatt viszont a meglévő ügyfeleink körében igen csak nehéz lesz árat emelni.
Új vállalkozóként lényeges, hogy tisztában legyünk a piaci árakkal és a konkurenciával, vagyis hogy kik lesznek a versenytársaink. Ha túl alacsonyan szabjuk meg az árainkat, könnyen előfordulhat, hogy majd azt gondolják, hogy nálunk rosszabb lesz a minőség, mint a konkurenciánál. Ha pedig túl magas árakat szabunk meg, az emberek valószínűleg elfordulnak tőlünk, és inkább a versenytársaink közül válogatnak.
Éppen ezért fontos meghatározni a célközönségünket és azt a szegmenst, amelynek a termékeinket, szolgáltatásainkat szánjuk. Ha például luxusterméket vagy szolgáltatást kínálunk, akkor az árak egyértelműen magasabbak lesznek, mintha egy tömegpiacot céloznánk meg.
Az árak meghatározásánál számos lényeges szempontot kell számba venni, például:
A költségek: az árak meghatározásakor fontos figyelembe venni magát a nyersanyagot, a termelési költségeket és a munkadíjakat, hogy a vállalkozás jövedelmezősége biztosított legyen.
A piaci környezet: az árakat a piaci környezetnek megfelelően kell megállapítani, figyelembe véve a versenytársak árait, a piaci keresletet és a vásárlói igényeket.
A minőség: az árakat a szolgáltatás, illetve a termék minőségének megfelelően kell meghatározni. A magasabb minőségű termékeknek magasabb árakat érdemes szabni.
Induló vállalkozásként fontos a márkaépítésre is összpontosítani. A márkaépítés hosszútávon komolyan befolyásolja az árakat, mert a márkával járó prémium érték sok ügyfélnél jelentősen növeli a költési hajlandóságot, és egy jóval magasabb ár kifizetését is lehetővé teszi, ami által vállalkozásunk még magasabb és jobb minőségű szolgáltatás nyújtására lesz képes. Ha egy márka erős és elismert a piacon, az emberek hajlamosak többet fizetni az általa kínált termékért vagy szolgáltatásért. A megfelelően irányított márkaépítés segíthet az ügyfeleknek abban, hogy rögtön felismerjék, az adott termékben vagy szolgáltatásban biztosan nem fognak csalódni.
A jól felépített márka valójában annak igazolása, hogy a magasabb árak valódi értéket képviselnek, és hogy a termékek vagy szolgáltatások minősége magasabb, mint a konkurenciáé. A márkaépítés segíthet a vállalkozásoknak abban, hogy kiemelkedő pozíciót szerezzenek a piacon, és ezáltal megengedhetik maguknak, hogy magasabb árakat kérjenek termékeikért vagy szolgáltatásaikért. Figyelembe véve, hogyha a márkaépítést a kezdetektől fogva szem előtt tartjuk, akkor egyértelmű öngól, ha vállalkozás indításakor alulárazzuk magunkat.
Amennyiben sikeres céget szeretnél vezetni, akkor érdemes ellátogatni a Boost Budapest csütörtöki csoporttalálkozóira. Az eseményen egy erre specializálódott coach segít, hogy a vállalatok hatékonyabban működjenek, és megtalálják az egyensúlyt a céljaik és a lehetőségeik között. A csoportban lehetőség van kérdezni és véleményt cserélni más vállalkozókkal, valamint a coach segítségével konkrét lépéseket is lehet tenni a célok elérése érdekében.
Mi. Együtt. Fejlődünk.
Comments